ŠAMANSKÁ PRAXE

18.08.2015 01:01

 Jak probíhá šamanská Praxe

Ve svém minulém článku jsem zmínil, že pomocí šamanských metod je možné léčit a harmonizovat tělo, duši, ale také kultivovat vztahy, životní prostor, nebo interiér či krajinu. Spousta lidí nemá konkrétní představu jak, takový šamanský servis vypadá.

 

Co tedy můžete čekat, a co vlastně můžete po člověku provozujícím šamanismus chtít?

Nejvíc samozřejmě záleží na tom, na koho natrefíte, - z jakých tradic vychází a samozřejmě jak zodpovědně se k šamanské práci staví.

Můžete se setkat s rituálním oděvem, vykuřováním magickými bylinami a spoustou různých artefaktů. Ale stejně tak to může být relativně civilní posezení podobající se spíše nenucenému popovídání. Každý se ke Světu Ducha staví po svém. Závisí to na osobní síle, zkušenosti, výchozích bodech a přesahu. Není důležitý obal, ale obsah. Všímejte si tedy spíš člověka, toho ,co z něj vyzařuje a pocitu jakým na vás působí…

Člověk Ducha může vypadat a působit různě:

Poradce v tématech, která nevíte komu svěřit,

Opravář rozvodu toků energie,

designér funkčních prostředků k řešení vašich témat,

Zběhlý průvodce do míst, kam si sami netroufnete ,

Stopař tajných myšlenek a motivací,

Objevitel nových cest, stavitel mostů,

kumpán na dobrodružné výpravy.

Nebo prostě člověk, který vás vyslechne a něco vám k tomu poradí.

 

 

Šamanismus, jak já jej chápu, je hlavně o přístupu k životu. O rozšířeném vnímání reality a o schopnosti tento přesah využít k pomoci druhým. V principu jde o to, že člověk pomocí šamanských metod vyputuje do „světa Ducha“ zkontaktuje své „spojence“ a s jejich pomocí hledá pro klienta radu či pomoc. Kontakt se světem Ducha a práce se Spojenci to jsou ty nejhlavnější kameny šamanské práce. Pojednám o nich v dalších článcích. Konkrétní formy naprosto závisí na charakteru a zkušenosti praktikujícího a liší se i podle klienta a tématu, které se řeší. Z tohoto důvodu je obtížné šamanskou práci jakkoliv zobecňovat. Nepopíšu vám, jak pracují jiní „lidé poznání“, protože nemám jejich zkušenost. Mohu se pouze podělit o mou vlastní zkušenost a přiblížit vám, jak to probíhá u mě:

Co se tedy bude dít. Ozvete se mi, že máte zájem o pomoc za použití šamanských technik. Dohodneme se na setkání, setkáme se a pohovoříme. Bude mě zajímat, o co vám jde a s čím vám můžu pomoct. Zeptejte se mě na cokoliv, ale zvažte předem, co vás nejvíc zajímá. Naše následná spolu-práce se bude odvíjet hlavně podle toho, s čím za mnou přijdete. Mohou to být například témata typu:

 

Tady mě bolí, nemůžu se toho zbavit.

Trápí mě to a to, co s tím?

Hledám vhodnou práci (partnera, cestu …) jak na to?

Děje se mi to a to, chci tomu porozumět.

Toužím po tom a tom, jak toho dosáhnout ?

Podívejte se mi na to. Co mi to chce říct, co s tím můžu dělat?

Co pro mě tahle událost znamená?

Co můžu změnit, aby se to zlepšilo,

jak toho můžu dosáhnout, kudy se mám vydat?

Je pro mě tahle cesta přínosná, co mi pomůže toho dosáhnout?

Čeho se mám držet, a co bych měl změnit?

Jak tohle vypadá z šamanského pohledu?

Co mi průvodci poradí k tomuhle tématu?

Pomožte mi to pochopit.

Jaké jsou další cesty?

Ukažte mi spojence, který mi s tím pomůže.

 

Já se skoro určitě ještě vyptám na detaily, a doplňující informace. Jako např:

Proč to takhle chápete? Kde to začalo? Jaký z toho máte pocit? Tušíte, co to znamená? Napadá vás, co by se s tím dalo dělat? Co vám to připomíná? …

Až nám oběma bude jasné co je doopravdy tématem k řešení, tak vezmu do ruky svůj šamanský buben, zabubnuji a něco se dozvím, případně rovnou na něčem zapracuji . Během této fáze se po vás nic konkrétního nežádá. To já jdu do „Světa Ducha“ zeptat se, o co jde a jak na to. Klient během toho relaxuje a měl by si v mysli podržet své téma.

 

Někdy má klient v průběhu šamanské práce vlastní pocity, vnímá obrazy, nebo snové příběhy. Někteří blaženě usnou. Vše je vpořádku. Tělo i mysl se uvolní a snáze pak přijímá léčivé energie, či informace. Průběh a vývoj této fáze je opět naprosto individuální a závislý od charakteru klienta, průvodce, i tématu.

Pak znovu pohovoříme. Já vám povím, co jsem viděl, na co jsem přišel, případně jaké jsem získal ze Světa Ducha instrukce. Vy mi povíte, jak se cítíte, případně co vám přišlo za pocity či informace. Z toho se odvine další pokračování. V některých případech se do šamanského světa vypravíme znovu, něco najít, změnit, či pochopit. Může též následovat extrakční léčba – oddělení cizorodých energií ze světelného těla klienta. Návrat ztracené části duše. Přivedení osobního spojence, či síly potřebné k léčení aktuálního tématu. Nebo třeba cesta za pochopením (zažitím, rozvzpomenutím) na základní událost, či příčinu léčeného tématu.

V některých případech je možné základní šamanskou práci provést i na dálku, například po telefonu.

 

Témata našich životů spolu většinou souvisejí a jednotlivé následky a efekty se vrství na sebe. Najít a vyléčit pravé jádro, mnohdy znamená, jít vrstvu po vrstvě – odlupovat jednotlivé slupky té cibule až dokud se nenarazí na jádro věci. Někdy stačí pochopit a vyléčit samotný abstraktní princip, a všechny nánosy se tím uvolní a odplaví. Někdy to jde hned, někdy je to na pokračování. Častokrát je přínosná (i nezbytná) klientova spoluúčast:

Jestli chcete opravdu pomoct, měli byste na tom taky zapracovat. Já hledám směry a pomůžu vám s postupem, ale vy tou cestou kráčíte. Někdy znám skratku, někdy vám poradím prošlapat si novou cestu. Někdy vás svezu, a někdy to bude jen na vás. Nakreslím vám mapu a posvítím vám na cestu, vyrobím pro vás klíč…“

 

Může být léčivé vykonat nějaký čin, něco v životě změnit, nebo něco nového začít. Někdy přijdou instrukce pro klienta. Někdy úkoly pro průvodce. Ne vždycky jsou tyto instrukce rozumově uchopitelné. Není nutné je chápat. Jsou to zprávy od Ducha, či potřeby duše. Je přínosné jim vyhovět.

 

Takže si kupte tu zmrzlinu po čtyřech kopečcích,

omluvte se strejdovi,

vezměte si do práce červený ponožky,

vykoupejte se nahý v potoce

šoupněte tu skříň do protějšího rohu

 

Věřte mi. Pomůže to …

 

 

Šamanismus - universální rámec pro další léčivé a tvůrčí disciplíny -